2- انتظارپیامد و نهایی ورزش برای فرد
3- خودکارآمدی و راههای افزایش آن
4-کارایی گروهی و اعتقاد به توانایی عملکرد گروه
5- یادگیری مشاهده ای و تقلیدی
6 – ایجاد انگیزه و استفاده از تشویق و تنبیه
7- استفاده از امکانات محیطی و آسان نمودن انجام ورزش
8- ایجاد خود تنظیمی و خود پاداشی و خود ارزیابی ، خوکارآمدی
9- تفکر در مورد مضرات ورزش نکردن و استاندارهای اخلاقی خود تنظیمی
نظریه بندورا هم رفتاری و هم شناختی است و عده ای آنها را رفتارگرائی جدید نامیده اند. برای یادگیری و ایجاد انگیزه در کلاس تربیت بدنی نیاز به برنامه آموزشی بر اساس تئوری بندورا احساس می شود . یکی از محدودیت هایی که این تئوری دارد این است که کاربرد آن برای کودکان و نوجوانان مناسب است و برای پژوهش حاضر این محدودیت مطرح نیست . هدف از این پژوهش مداخله آموزش شناختی اجنماعی بر اساس تئوری بندورا در ساعت درس تربیت بدنی بر انگیزه ورزشی دانش آموزان است .
1-3 اهداف تحقیق
1-3-1هدف کلی
تاثیر برنامه آموزشی شناختی اجتماعی بر انگیزه ورزش دانش آموزان دختر در ساعت درس تربیت بدنی
1-3-2 اهداف فرعی :
- تعیین تاثیر آموزش شناختی اجتماعی بر میزان انگیزه درونی برای آگاهی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی
- تعیین تاثیر آموزش شناختی اجتماعی برمیزان انگیزه درونی برای موفقیت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی
- تعیین تاثیر آموزش شناختی اجتماعی بر میزان انگیزه درونی برای تجربه انگیزش دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی
- تعیین تاثیر آموزش شناختی اجتماعی بر میزان انگیزه بیرونی – هویت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی
- تعیین تاثیر آموزش شناختی اجتماعی بر میزان انگیزه بیرونی – درون فکنی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی
- تعیین تاثیر آموزش شناختی اجتماعی بر میزان انگیزه بیرونی – مقررات بیرونی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی
- تعیین تاثیر آموزش شناختی اجتماعی بر میزان انگیزه بیرونی – مقررات بی انگیزگی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی
1-4 ضرورت و اهمیت تحقیق
در حال حاضر دانش آموزان به بازیهای رایانه ای و تماشای تلوزیون روی آورده اند . و برای فعالیت های ورزشی کمتر علاقه نشان می دهند . از طرف دیگر زنگ تربیت بدنی در مدارس زنگ آموزش مهارتهای حرکتی و سازگاریهای روان شناختی است . هدف از درس تربیت بدنی ایجاد یادگیری پایدار در فعایت بدنی برای زندگی سالم تا پایان عمر است . ولی موانع فراوانی از رسیدن به این هدف دانش آموزان را باز می دارد و نداشتن انگیزه ورزش مهمترین مانع است . و مشکل بی انگیزگی در زنگ ورزش دلایل متعددی دارد ، یکی از آنها نحوه آموزشهای تربیت بدنی است و اگر این آموزشها براساس ویژگیهای شناختی و اجتماعی دانش آموز اجرایی نگردد
شرکت در فعالیتهای ورزشی به نحو چشم گیری کاهش می یابد . بعضی از عوامل اجتماعی و محیطی مانند سبک تدریس ،محتوای درس و تشویق بزرگسالان و وبژگیهای فردی و رفتار فرد برانگیزه دانش آموزان موثر است و این عوامل در تئوری شناختی اجتماعی بندورا وجود دارد . از چارچوب تئوریها برای برنامه آموزشی در اکثر مداخلات آموزشی استفاده می شود . تئوری در تدریس راهکارهایی ارائه می کند که برای رسیدن به اهداف آموزشی از پیش تعین شده کمک کننده است . پژوهشیهای کمی از برنامه آموزشی براساس تئوری بندورا در درس تربیت بدنی استفاده کرده است و ضرورت این گونه مداخلات برای ایجاد انگیزه ورزش در درس تربیت بدنی احساس می شود .
1-5 فرضیه
فرضیه این پژوهش عبارت است از:
- آموزش شناختی اجتماعی باعث افزایش انگیزه درونی برای آگاهی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی می شود.
- آموزش شناختی اجتماعی باعث افزایش انگیزه درونی برای موفقیت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی می شود.
- آموزش شناختی اجتماعی باعث افزایش انگیزه درونی برای تجربه انگیزش دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی می شود.
- آموزش شناختی اجتماعی باعث افزایش انگیزه بیرونی – هویت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی می شود
- آموزش شناختی اجتماعی باعث افزایش انگیزه بیرونی – درون فکنی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی می شود.
- آموزش شناختی اجتماعی باعث افزایش انگیزه بیرونی – مقررات بیرونی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی می شود.
- آموزش شناختی اجتماعی باعث کاهش انگیزه بیرونی – مقررات بی انگیزگی دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی می شود.
– Albert Bandura
فرم در حال بارگذاری ...