وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" دانلود فایل های دانشگاهی | جدول ۴-۲: شاخص های توصیفی میزان پیش دانسته ها و یادگیری مفاهیم کلی در دو گروه – 9 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

۳-۹٫ روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:

 

با توجه به نوع پژوهش و موضوع مورد بررسی، از شاخص‌های آمار توصیــفی مانند (میانگــین، انحـراف معیار و انحراف معیار از میانگین) و نیز از آمار استنباطی نظیر (آزمون تحلیل کوواریانس) به منظور آزمون فرضیه های مطرح شده در تحقیق و تجزیه و تحلیل یافته های حاصل از آن و همچنین تشخیص تفاوت بین عملکرد نمونه ها پس از اعمال متغیر مستقل از آن استفاده شد.

 

تحلیل کوواریانس روشی آماری است که اجازه می‌دهد اثر یک متغیر مستقل بر متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد در حالی که اثر متغیر دیگری را حذف یا از بین می‌برد. از تحلیل کوواریانس در طرح های پیش آزمون – پس آزمون استفاده می شود (بریس و همکاران، ۱۳۸۹: ۱۵۹ و ۱۶۲). تحلیل کوواریانس به محقق این امکان را می‌دهد که شرایط پیش از آزمایش را ‌در مورد گروه ها از نظر متغیرهای مورد مطالعه معادل کند (بست، ۱۳۸۴: ۳۶۲).

 

داده های به دست آمده با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۹spss در هر یک از آزمون‌ها در دو سطح آمار استنباطی و توصیفی تجزیه و تحلیل می‌شود.

 

فصل چهارم:

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱٫ مقدمه:

 

در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های آماری بر اساس روش های آمار توصیفی و استنباطی
می­پردازیم. بدین منظور این فصل در ۴ بخش ارائه می‌گردد. در بخش اول به توصیف افراد نمونه ی آماری در دو گروه می پردازیم و تعداد افراد مورد مطالعه در هر گروه و در کل را در یک جدول ارائه می نماییم. در ادامه آمار توصیفی داده ها ارائه می‌گردد. بدین منظور وضعیت توصیفی داده ها بیان می‌گردد و در پی آن ضمن تحلیل و مقایسه ی میانگین های دو گروه به بررسی فرضیات در قالب آزمون تحلیل کوواریانس می پردازیم.

 

۴-۲٫ ویژگی­های جمعیت شناختی جامعه آماری

 

در این مطالعه تعداد ۴۲ دانش آموز در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه واقع گردیده اند. تعداد و درصد فراوانی افراد هر گروه در جدول زیر ارائه گردیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۴-۱ : فراوانی و درصد افراد مورد مطالعه بر اساس متغیر گروه متغیر فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی آزمایش ۲۱ ۵۰ ۵۰ کنترل ۲۱ ۵۰ ۱۰۰ مجموع ۴۲ ۱۰۰

اطلاعات جمعیت شناختی نمونه های مورد مطالعه به تفکیک گروه (جدول ۴-۱) نشان می‌دهد که تعداد ۲۱ نفر یعنی معادل ۵۰ درصد از مجموع افراد مورد مطالعه در گروه آزمایش و تعداد ۲۱ نفر یعنی معادل ۵۰ درصد از مجموع افراد مورد مطالعه در گروه کنترل بوده اند.

 

۴-۳٫ آمار توصیفی:

 

در ابتدا به منظور توصیف متغیرهای مورد مطالعه در دو گروه آزمایش و کنترل، به ارائه ی آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای مورد مطالعه شامل میانگین، تفاضل میانگین ها، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمره می­پردازیم.

 

یادگیری:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۴-۲: شاخص های توصیفی میزان پیش دانسته ها و یادگیری مفاهیم کلی در دو گروه گروه/// شاخص های آماری آزمون میانگین اختلاف میانگین ها انحراف معیار حداقل نمره حداکثر نمره آزمایش پیش آزمون ۳۷٫۹۸ ۴۴٫۱۶ ۱۰٫۴۱ ۲۳٫۷۵ ۵۸٫۷۵ پس آزمون ۸۲٫۱۴ ۹٫۰۱ ۶۶٫۲۵ ۹۷٫۵ کنترل پیش آزمون ۳۳٫۲۱ ۳۷٫۶۲ ۷٫۰۵ ۲۱٫۲۵ ۵۰ پس آزمون ۷۰٫۸۳ ۸٫۷۵ ۵۶٫۲۵ ۹۱٫۲۵ کل پیش آزمون ۳۵٫۵۹ ۴۰٫۹ ۹٫۱۱ ۲۱٫۲۵ ۵۸٫۷۵ پس آزمون ۷۶٫۴۹ ۱۰٫۴ ۵۶٫۲۵ ۹۷٫۵ میانگین ها از ۱۰۰ می‌باشد.

شاخص های توصیفی ارائه شده ‌در مورد پیش دانسته ها و میزان یادگیری مفاهیم کلی افراد مورد مطالعه در دو گروه آزمایش و کنترل در (جدول ۴-۲) نشان دهنده ی آن است که اگر چه نمرات افراد آزمودنی در دو گروه در پیش آزمون به هم نزدیک است و در پس آزمون نیز در هر دو گروه نسبت به پیش آزمون رشد داشته است، اما مقایسه ی این رشد بر اساس ستون «اختلاف میانگین ها» بیانگر آن است که رشد نمرات گروه آزمایش (۴۴٫۱۶) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون، در قیاس با گروه کنترل (۳۷٫۶۲)، به اندازه ی (۶٫۵۴) واحد بیشتر بوده است. و در مقایسه ی ‌عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در قیاس با مجموع کل اختلاف میانگین های حاصل نیز (۴۰٫۹)، عملکرد گروه آزمایش بالاتر از این مجموع و عملکرد گروه کنترل پایین تر از آن بوده است.

 

 

 

 

نمودار ۴-۱: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری کلی

نمودار ۴-۱ نیز نشان دهنده ی وضعیت میانگین عملکرد یادگیری کلی مفاهیم مورد تدریس دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون و مجموع عملکرد کل افراد مورد مطالعه است. با مشاهده ی عملکرد دو گروه در پیش آزمون و مقایسه ی آن با میانگین کلی مشاهده ی می شود که سه میانگین تقریباً در یک خط است. اگر چه در پس آزمون عملکرد دو گروه رشد داشته است. اما وضعیت گروه آزمایش هم از گروه کنترل و هم مجموع میانگین میانگین ها بالاتر است و گروه کنترل از وضعیت ضعیف تری نسبت به گروه آزمایش و همچنین میانگین کلی، برخوردار است.

 

یادداری:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۴-۳: شاخص­ های توصیفی میزان یادداری مفاهیم کلی در دو گروه گروه/// شاخص های آماری آزمون میانگین اختلاف میانگین ها انحراف معیار حداقل نمره حداکثر نمره آزمایش پیش آزمون ۳۷٫۹۸ ۳۲٫۳۸ ۱۰٫۴۱ ۲۳٫۷۵ ۵۸٫۷۵ یادداری ۷۰٫۳۶ ۷٫۸۷ ۵۱٫۲۵ ۸۳٫۷۵ کنترل پیش آزمون ۳۳٫۲۱ ۲۸٫۹۹ ۷٫۰۵ ۲۱٫۲۵ ۵۰ یادداری ۶۲٫۲ ۹٫۸۹ ۴۸٫۷۵ ۷۶٫۲۵ کل پیش آزمون ۳۵٫۵۹ ۳۰٫۶۹ ۹٫۱۱ ۲۱٫۲۵ ۵۸٫۷۵ یادداری ۶۶٫۲۸ ۹٫۲۶ ۴۸٫۷۵ ۸۳٫۷۵ میانگین ها از ۱۰۰ می‌باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« " منابع پایان نامه ها | لذا، جهت جمع آوری داده ها در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای یافتن – 2 "" پایان نامه -تحقیق-مقاله – ب – اصول استخدامی و شرایط استخدام شوندگان – 7 " »