وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نقش ویژگی اخلاقی مدیران در افزایش اعتماد شهروندان

 
تاریخ: 25-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

 

    • تعریف مساله و بیان موضوع تحقیق

پایان نامه - مقاله - تحقیق

 

اخلاق در علم مدیریت به تازگی مطرح و جذابیت خاصی برای محققین این رشته علمی فراهم نموده و چشم­انداز تحقیقاتی فراوانی برای آن می­توان متصور بود. علم مدیریت به دلیل ماهیت استراتژیک آن در کمک به تصمیم­گیری در حوزه انسانی نسبت به سایر علوم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هر تصمیم در این حوزه می تواند به اقشار مختلف جامعه، محیط و طبیعت اثرگذار باشد از جمله طریق مؤثر به منظور وارد ساختن مباحث اخلاقی در امور روزمره انسانی لحاظ اخلاق در تصمیم­گیری و متعاقباً در عملیات به عنوان یک سیستم پشتیبانی تصمیم می­باشد. از سویی دیگر امروزه تأکید برمباحث اخلاقی و به گسترش بوده و از جمله طرق مؤثر در اعمال مباحث اخلاقی و اجرایی کردن بحث اخلاقیات در جامعه، توجه به مباحث اخلاق در تصمیم­گیری یا اخلاق در علم مدیریت می باشد. با گسترش تحقیقات در حوزه اخلاق در علم مدیریت در سال های اخیر، آینده­نگری مطلوبی را برای اخلاق در حوزه علم مدیریت و تصمیم­گیری می­توان تصور کرد.

 

اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزش­ها، باورها، اصول، مبانی باید­ها و نباید­ها تعریف می­شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص می­شود و عمل بد از خوب متمایز می­گردد(الوانی، 1380).

 

اخلاق، عبارتست از قواعد ارزشی و هنجاری یک جامعه که در رفتار افراد آن انعکاس می­یابد. اینکه چگونه اصول اخلاقی را بر موارد خاص اعمال کنیم، همان اخلاق کاربردی است که شامل اخلاق اقتصادی پزشکی محیط­زیست علمی اخلاق در سازمان و مدیریت می­باشد(جباری، 1386). بحث اخلاق در حقیقت عمده­ترین چالش مدیریت است زیرا بیانگر تقابل بین عملکرد اقتصادی(که به وسیله درآمدها، هزینه­ها و سودها اندازه­گیری می­شود) و عملکرد اجتماعی(که در قالب تعهدات آن سازمان در داخل و خارج نسبت به دیگران بیان می­شود) می­باشند(هس مر، 1382). رواج ادبیات اخلاق در علم مدیریت و گسترش آن در آینده می­تواند آن را با ادبیات اخلاق در کسب و کار ارتباط دهد لذا در ابتدا به مرور ادبیات اخلاق در کسب و کار پرداخته می­شود.

 

 

 

1-3- اهداف تحقیق

 

هدف اصلی: یافتن ارتباط بین اخلاق مدیران و اعتماد شهروندان در شهرداری ماهشهر.

 

اهداف فرعی:

 

 

    • بررسی ارتباط بین امانتداری و اعتماد شهروندان

 

    • بررسی ارتباط بین خدمتگزاری و اعتماد شهروندان

 

    • بررسی ارتباط بین مسولیت­پذیری و اعتماد شهروندان

 

    • بین انضباط کاری بررسی ارتباط و اعتماد شهروندان

 

  • بررسی ارتباط مهرورزی و اعتماد شهروندان

 

 

 

1-4- سوالات تحقیق

 

1-آیا بین امانتداری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟

 

2- آیا بین خدمتگزاری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟

 

3- آیا بین مسولیت پذیری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟

 

4-آیابین عدالت و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟

 

5-آیابین تکریم ارباب رجوع و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟

 

 

 

1-5- فرضیات تحقیق

 

فرضیه اصلی:. بررسی و تاثیر اخلاق مدیران بر میزان اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر.

 

فرضیه های  فرعی:

 

1-امانتداری: بین امانتداری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.

 

2- خدمتگزاری: بین خدمتگزاری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.

 

3- مسئولیت پذیری: بین مسولیت پذیری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.

 

4-عدالت: بین عدالت و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.


فرم در حال بارگذاری ...

« نقش مدیریت کیفیت جامع بر بهبود کارایی کارکنان دانشگاهبررسی تطبیقی محرمات نکاح از منظر فقه امامیه »