وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی بازتاب چند همسری از دیدگاه حقوقی در جامعه

 
تاریخ: 25-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

پایان نامه - مقاله - تحقیق

2-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

 

موضوع چند همسری جزو مقوله های بحث برانگیز اجتماعی کشور در چند سال اخیر به شمار می رود. توجّه قوای مقنّنه، مجریّه و قضائیّه به این موضوع در سالیان اخیر ، اهمیت بحث را محرز تر می نماید. حمایت از حقوق زنان ، سلامت جامعه و اثرات مستقیم و غیر مستقیم چند همسری بر خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی، مهمترین مولّفه هائی هستند که موافقان و مخالفان این پدیده در مباحثات خود مورد توجّه قرار می دهند. موضوع چند همسری ، مستقیماً خانواده را به عنوان مهمترین و اساسی ترین نهاداجتماعی ، تحت تاْثیر قرار می دهد. اگر محرز شود که این پدیده بر ساختار خانواده اثرات منفی دارد ، ضروری است که حرکتهایی جدّی در راستای ممنوعیت یا محدودیت آن صورت پذیرد و بدیهی است انجام تحقیقات علمی ، از پیش نیازهای ضروری برای هرگونه حرکت در این راستا می باشد. لذا شایسته است بازتاب چند همسری از دیدگاه حقوقی در جامعه  نیز مورد برسی قرار گیرد تا ایرادات و اشکالات آن و تاثیراتی که از خود برجای می گذارد روشن شود.

 

 

 

3-مرور ادبیات و سوابق مربوطه

 

 

    • پایان نامه « بررسی فقهی و حقوقی چند همسری » نگارش زهرا سلطانی دهنوی 1387، دانشکده الهیات و معارف اسلامی-دانشگاه الزهرا

 

  • مسائل ازدواج و حقوق خانواده چ.4، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر ، تهران،1378.

 

* حقوق خانواده،دکتر حسین صفایی ج.اول چ.6،انتشارات دانشگاه تهران,1377

 

 

 

4-اهداف مشخص تحقیق

 

بررسی نظرات مختلف در خصوص پدیده چند همسری و آثار سویی که بر بنیان خانواده و نیز فرزندان و جامعه می گذارد و افزایش سطح آگاهی جامعه-بررسی عوامل اجتماعی و فردی که باعث بوجود آمدن چند همسری می گردد.

 

 

 

5- سؤالات تحقیق

 

 

    • چه عواملی باعث بوجود آمدن چند همسری می شود؟

 

    • تاثیر چند همسری بطور کلی بر روی بهداشت روانی خانواده چگونه است؟

 

    • معایب و آسیبهای چند همسری کدامند؟

 

  • جایگاه خانواده به عنوان مهمترین عامل تربیتی در کجا قرار دارد؟

 

 

 

6-فرضیه‏ های تحقیق

 

دلایل اجتماعی باعث تعدد چندهمسری می شود.

 

چند همسری باعث بروز آسیبهای روحی ، تربیتی ، اخلاقی می شود.

 

بنیان خانواده تاثیر زیادی در امر اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و حتی سیاسی جامعه دارد.

 

خشونت خانگی ،گسستگی خانوادگی ، حسادت ، رقابت بین همسران و فرزندان و غیبت از جمله مواردی  است که در خانواده های چند همسری بیش از خانواده های تک همسری ا


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی آئین دادرسی رسیدگی به جرم پولشویی در ایرانبررسی تأثیراعتیادوالدین برخشونت علیه اطفال درشهرمبارکه طی سال های81تا 91 »