وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه های آماده | ۲-۱۸-تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور – 8

 
تاریخ: 17-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

بخش چهارم: پیشینه و سوابق تحقیق

 

۲-۱۸-تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور

 

۲-۱۸-۱-تحقیقات انجام شده در داخل کشور

 

-عزیزی و همکاران(۱۳۹۴) در پژوهش خود با عنوان ” بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی” با توجه به اینکه ویژگی های شخصیتی بر نحوه و چگونگی استفاده افراد از اینترنت تأثیر می‌گذارد؛ هدف پژوهش تعیین همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان جلفا پرداخته‌اند. از میان ابعاد شخصیتی تنها بعد برو نگرایی، تهییج پذیری و تجریه پذیری با اعتیاد اینترنتی همبستگی دارند. همچنین مشخص شد ابعاد شخصیتی تهییج پذیری و تجربه پذیری پیش‌بینی کننده خوبی برای اعتیاد اینترنتی می‌باشند و حدود ۶۳ درصد واریانس مربوط به اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کنند؛ به طوری که ابعاد تهییج پذیری با بتای ۴۰% و تجرب ه پذیری با بتای ۲۷% – در پیش‌بینی نتایج مؤثر هستند.

 

-ابراهیمی(۱۳۹۴) به بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم(دختر وپسر) شهرستان خواف سال تحصیلی ۹۳-۹۲ پرداخته است. نتایج تحقیق ایشان نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنا دار و منفی وجود دارد .بین دانش ‌آموزان دختر وپسر از نظر میزان استفاده از اینترنت تفاوت معنا دار وجود دارد و میانگین استفاده از اینترنت در پسران بالاتر ‌از دختران است .همچنین همبستگی میان اعتیاد به اینترنت باخرده مقیاس های روان رنجور خویی و موافق بودن معنا دارومثبت و با وجدان و برون گرایی معنا دار و منفی است بین اعتیاد به اینترنت و خرده مقیاس گشودگی رابطه معنا دار و جودنداشت ،می توان نتیجه گرفت که ویژگی شخصیتی از عوامل مؤثر و پیش‌بینی کننده در استفاده از اینترنت است.

 

-خطیب زنجانی و آگاه هریس(۱۳۹۳) در پژوهش خود با عنوان” شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان پیام نور استان سمنان” به بررسی شیوع این اختلال منجر به اقدامات پیشگیرانه و درمان مناسب برای جلوگیری از گسترش این مشکل می شود. این مطالعه با هدف شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشگاه پیام نور استان سمنان سال ۱۳۹۲ پرداخته‌اند. نتایج تحقیق ایشان نشان می‌دهد که ۸/۲۳ درصد اعتیاد متوسط و ۸/۱ درصد اعتیاد شدید به اینترنت دارند. همچنین آماری معناداری بین دانشجویان دختر و پسر از نظر اعتیاد به اینترنت مشاهده نشده است.

 

– ماهری و همکاران(۱۳۹۲) در پژوهش خود با عنوان” بررسی تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های علوم پزشکی تهران : کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی” را با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگا ههای علوم پزشکی تهران مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی طراحی و اجرا کردند. یافته های تحقیق ایشان وضعیت تاهل با اعتیاد ارتباط معنی دار آماری داشت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین امتیاز سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و آگاهی قبل و چهار ماه بعد ازمداخله آموزشی تفاوت آماری معناداری داشت .لذا بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌کند که مداخلات آموزشی مبتنی بر تئور یهای آموزش بهداشت و ارتقا سلامت می‌تواند در پیشگیری و کاهش اعتیاد به اینترنت ‌موثر باشد.

 

-کیانی و همکاران(۱۳۹۲) در پژوهش خود با عنوان ” بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران” مطالعه خود را با هدف تعیین وضعیت اعتیاد به اینترنت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا کرده‌اند. یافته های تحقیق ایشان نشان می‌دهد که ۰۳/۸۲ درصد دانشجویان پرستاری اعتیاد به اینترنت نداشته و ۷/۱۷ درصد از آن ها به اینترنت داشتند . بین اعتیاد به اینترنت با متغی رهای جمعیت شناختی از جمله : جنسیت، وضعیت کامپیوتر شخصی، سایت های علمی، وبلاگ شخصی، وب سایت شخصی، گفتگوی اینترنتی، گوش دادن به موسیقی، وب گردی، دوست یابی، بازی های اینترنتی، کار با وبلاگ، مدت زمان استفاده از اینترنت در روز به ساعت، مدت زمان استفاده از اینت رنت در هفته به ساعت همبستگی آماری معنی داری مشاهده شد.

 

-سلیمانی و اقدس(۱۳۹۲) در پژوهشی که بین دانش آموزان مقطع سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهر ورامین انجام دادند، ‌به این نتیجه دست یافتند که بین هوش هیجانی و ابعاد آن(خود انگیزی، خود آگاهی، خود کنترلی، هوشیاری اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی) با اعتیاد و وابستگی به اینترنت ارتباط و همبستگی منفی و معناداری وجود داشته و هوش هیجانی به همراه ابعادش قادر به پیش‌بینی و تبیین معنادار اعتیاد و وابستگی به اینترنت در دانش آموزان شهر ورامین هستند.

 

-تمنایی فر و همکاران(۱۳۹۱) به بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی ‌و اعتیاد به اینترنت پرداخته‌اند. یافته های تحقیق ایشان نشان دادبین اعتیاد به اینترنت با روان رنجورخویی و برونگرایی با ۹۵ درصد ‌اطمینان رابطه معنی داری وجودداشت، اما بین با وجدان بودن با اعتیاد به اینترنت رابطه معنی داری مشاهده نشد.

 

-رحمانی و غلامعلی لواسانی(۱۳۹۰) در پژوهش خود با عنوان ” مقایسۀ هیجان خواهی و پنج عامل بزرگ شخصیت: ‌بر اساس تمایز دانشجویان در دو گروه وابسته و غیر وابسته به اینترنت” با هدف مقایسه مقایسۀ هیجان خواهی و پنج عامل بزرگ شخصیت: ‌بر اساس تمایز دانشجویان در دو گروه وابسته و غیر وابسته به اینترنت پرداخته‌اند که یافته های تحقیق ایشان تفاوت بین گروه وابسته و غیر وابسته به اینترنت در هیجان خواهی معنی دار بوده و بین مقیاس های هیجان طلبی و ماجراجویی، نا بازداری و حساسیت به ملایمت در دو گروه تفاوت معنادار وجود داشت.

 

-شایق و همکاران(۱۳۸۸) در پژوهش خود با عنوان ” بررسی اعتیاد به اینترنت و رابط هی آن با ویژگی های شخصیتی در نوجوانان تهران” با ارزیابی این دو ارتباط پرداخته‌اند. یافته های تحقیق ایشان ارتباط معنی داری میان روان رنجورخویی و اعتیاد به اینترنت در نوجوانان دختر و نوجوانان دختر و پسر در کل وجود دارد. در نوجوانان پسر رابطه ی معنی داری میان خوشایندی و وظیفه شناسی با اعتیاد به اینترنت به دست آمده است.

 

-شایق و همکاران(۱۳۸۸) به بررسی اعتیاد به اینترنت و رابطه ی آن با ویژگی های شخصیتی در نوجوانان تهران پرداخته‌اند. یافته های تحقیق ایشان نشان می‌دهد که بین روان رنجورخویی و اعتیاد به اینترنت در نوجوانان دختر و پسر رابطه معنی داری وجود دارد. در نوجوانان پسر میان خویشاوندی و وظیفه شناسی با اعتیاد به اینترنت رابطه معنی داری وجود دارد.


فرم در حال بارگذاری ...

« مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲- اغفال و فریب مالباخته – 9خرید متن کامل پایان نامه ارشد | پایگاه های اینترنتی – 3 »