وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه و مقاله | تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق – 3

 
تاریخ: 20-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

اهداف تحقیق حاضر بر اساس تقسیم‌بندی اهداف به اهداف اصلی و فرعی به شرح زیر قابل‌طبقه‌بندی می‌باشد:

 

هدف اصلی:

 

تعیین ارتباط بین چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام در قلمرو پژوهش

 

اهداف فرعی:

 

    1. تعیین ارتباط بین مرحله افول از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام در قلمرو پژوهش

 

    1. تعیین ارتباط بین مرحله بلوغ از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام در قلمرو پژوهش

 

  1. تعیین ارتباط بین مرحله رشد از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام در قلمرو پژوهش

 

سؤالات تحقیق

 

سؤال اصلی:

 

بین چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام در قلمرو پژوهش چه رابطه‌ای وجود دارد؟

 

سوا لات فرعی:

 

    1. بین مرحله افول از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام چه رابطه‌ای وجود دارد؟

 

    1. بین مرحله بلوغ از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام چه رابطه‌ای وجود دارد؟

 

  1. بین مرحله رشد از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام چه رابطه‌ای وجود دارد؟

 

فرضیه‌های تحقیق

 

فرضیه اصلی:

 

بین چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام در قلمرو پژوهش رابطه‌ مستقیم وجود دارد.

 

فرضیات فرعی:

 

    1. بین مرحله افول از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام رابطه‌ مستقیم وجود دارد.

 

    1. بین مرحله بلوغ از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام رابطه‌ مستقیم وجود دارد.

 

  1. بین مرحله رشد از چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام رابطه‌ مستقیم وجود دارد.

 

مدل مفهومی تحقیق

 

در این تحقیق از مدل منظر حسن و همکاران (۲۰۱۵) استفاده شده است. اینان تحقیق خود را ‌در مورد رابطه بین تأثیر چرخه عمر شرکت بر هزینه سرمایه شرکت‌ها به انجام رسانیده‌اند. مدل‌های تحقیق آن‌ ها به صورت زیر می‌باشد: رابطه بین چرخه عمر شرکت بر هزینه سرمایه شرکت با بهره گرفتن از مدل زیر مورد آزمون قرار می‌گیرد:

 

که در آن:

 

: هزینه آورده حقوق صاحبان سهام K

 

: چرخه عملیات CLC-UM

 

: اندازه شرکت SIZE

 

: نسبت ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام به ارزش بازاری حقوق صاحبان سهام BM

 

: ریسک سیستماتیک (بتای حسابداری) BETA

 

LOSS: سود (زیان)

 

LEV: اهرم مالی

 

ZSCORE: ورشکستگی احتمالی شرکت‌ها

 

یادآوری می‌گردد که در پژوهش منظر حسن و همکاران (۲۰۱۵) از متغیرهای اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام به ارزش بازاری حقوق صاحبان سهام، ریسک سیستماتیک، سود (زیان)، اهرم مالی و ورشکستگی احتمالی شرکت‌ها به عنوان متغیرهای کنترلی یادکرده‌اند. در حالی که در انجام تحقیق خود هیچ نوع کنترلی بر این متغیرها توسط محققین اعمال نشده است و همانند متغیر چرخه عمر که مستقل تلقی شده، در کنار هم به عنوان متغیرهای تعریف‌شده در رابطه خطی فوق‌الذکر آورده شده است. در تحقیق حاضر به جهت ایفای نقش متغیرهای مستقل به همه این متغیرها، متغیر مستقل اطلاق شده است.

 

در این تحقیق مشابه کار منظر حسن و همکاران (۲۰۱۵) معادله فوق‌الذکر به عنوان یک رابطه پارامتریک تعریف‌شده که در آن مقادیر متغیرهای مستقل و تابعی بر مبنای عملکرد تاریخی شرکت‌ها در یک بازه ۵ ساله تعیین و ۷β …و ۲β و ۱β و α به عنوان پارامترهای مجهولی تلقی شده که با بهره گرفتن از رگرسیون خطی مرکب و تحلیل داده های تابلویی برآورد شده‌اند.

 

روش پژوهش

 

روش تحقیق از جهت هدف: با توجه به اینکه در این تحقیق از مدل‌ها، روش‌ها و نظریه های موجود در راستای حل مسئله یا بهبود وضعیت استفاده کردیم، ‌بنابرین‏ تحقیق فوق از جهت هدف، کاربردی است.

 

 

روش تحقیق از جهت روش استنتاج و گردآوری داده ها: با عنایت به اینکه از جامعه آماری (شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران) نمونه علمی انتخاب شده است، ‌بنابرین‏ از جهت روش استنتاج استقرایی است.

 

روش تحقیق از جهت طرح تحقیق: نهایتاًً با عنایت به اینکه داده های اصلی تحقیق در کار می‌دانی بر مبنای عملکرد گذشته و داده های تاریخی مندرج در صورت‌های مالی به دست آمده، ‌بنابرین‏ تحقیق فوق از جهت طرح تحقیق، پس رویدادی است.

 

قلمرو پژوهش

 

هر پژوهش باید دامنه مشخص و تعریف‌شده‌ای داشته باشد تا پژوهشگر در تمامی مراحل احاطه کافی بر کار خود داشته باشد و بتواند پیامدهای حاصل از نمونه را به جامعه آماری تعمیم دهد. قلمرو این پژوهش ازلحاظ موضوعی، زمانی و مکانی به شرح زیر بوده است.

 

قلمرو موضوعی

 

قلمرو موضوعی پژوهش تعیین ارتباط بین چرخه عمر شرکت و هزینه آورده صاحبان سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است.

 

قلمرو مکانی

 

حیطه مکانی اجرای تحقیق و به تعبیری افراد جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق عبارت از شرکت‌های منتخب پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با ویژگی‌هایی چون ختم دوره مالی به ۲۹/۱۲، عدم تعلق به مجموعه شرکت‌های واسطه‌گری مالی یا سرمایه‌گذاری، نداشتن بیش از سه ماه توقف معاملاتی و در اختیار بودن صورت‌های مالی در بازه زمانی موردمطالعه، به عضویت بورس درآمدن پیش از بازه زمانی موردمطالعه و عدم خروج از بورس طی این بازه زمانی است که در فصل سوم این گزارش تحقیقی به عنوان جامعه آماری تعریف‌شده است.

 

قلمرو زمانی

 

قلمرو زمانی تحقیق حاضر بر مبنای بازه زمانی داده های موردمطالعه عبارت از بازه زمانی ۵ ساله مربوط به سال‌های عملکردی مالی ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۳ بوده است.

 

تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق

 

چرخه عمر شرکت[۴]: همه موجودات زنده، ازجمله نباتات، جانوران و انسان‌ها همگی از منحنی عمر یا چرخه عمر پیروی می‌کنند. این‌گونه موجودات متولد می‌شوند، رشد می‌کنند، به پیری می‌رسند و در نهایت می‌میرند در اقتصاد و مدیریت از همین تعریف استفاده شده و عمر سازمان‌ها را به مراحل مختلف تقسیم می‌نمایند (آنتونی ورامش[۵]،۱۹۹۲).

 

هزینه آورده صاحبان سهام (هزینه سرمایه): هزینه سرمایه یکی از مفاهیمی است که همواره موردتوجه صاحب‌نظران مالی بوده است و عامل اصلی در ایجاد شکاف بین سود حسابداری و سود اقتصادی است، این مفهوم به شکل‌های مختلف تعریف‌شده است لیکن یکی از تعریف‌هایی که مقبولیت بیشتری دارد هزینه سرمایه را به عنوان کمینه نرخ بازدهی تعریف می‌کند که با کسب آن ارزش واحد اقتصادی ثابت می‌ماند. (کردستانی و حدادی،۱۳۸۸).

 

ساختار تحقیق

 

گزارش تحقیق حاضر طی ۵ فصل به ترتیب زیر ارائه شده است.

 

فصل اول: در این فصل کلیات تحقیق مشتمل بر تشریح و بیان موضوع، اهداف و سؤالات تحقیق، روش کلی تحقیق، قلمرو تحقیق، تعاریف عملیاتی واژه ها مورداشاره قرار گرفت.

 

فصل دوم: در این فصل ادبیات و پیشینه موردبررسی قرارگرفته است. در این فصل پس از ارائه مبانی نظری موضوع تحقیق، تحقیقات مختلفی که در رابطه با ابعاد مختلف موضوع پژوهش انجام‌گرفته، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

فصل سوم: این فصل به شرح جزییات اجرایی روش تحقیق اختصاص‌یافته است. در این فصل به ترتیب روش کلی تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، ابزار و روش‌های گردآوری و تحلیل داده ها مورد بحث قرارگرفته است.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – قسمت 16 – 8فایل های مقالات و پروژه ها – ۲-۹-۱-۲- عوارض مزمن (دیررس) دیابت – 5 »