وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقایسه کیفیت خدمات باشگاه های خصوصی و دولتی استان لرستان با استفاده از مدل سروکوال

 
تاریخ: 25-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

 2 :شکاف میان درک مدیریت از انتظارهای مشتریان و ویژگی‌های طراحی شده کیفیت در واقع تفاوت میان ادراک مدیر از انتظارات مشتری و مشخصات کیفیت خدمات؛ یعنی داشتن استانداردهای کیفیتی غلط .

 

شکاف 3 :تفاوت میان مشخصات کیفیت خدمات و خدمات ارائه شده ، این شکاف ، شکاف عملکرد خدمات نامیده می‌شود . شکاف میان استاندارد کیفیت خدمات و خدماتی که عملاً به مشتریان ارائه می‌شود.

 

شکاف 4 :تفاوت میان ارائه خدمات و اطلاعات ارائه شده به مشتری درباره خدمات .

 

شکاف 5 :تفاوت میان انتظارات مشتری و ادراک مشتری از عملکرد خدمات . این شکاف به میز ان و جهت چهار شکاف دیگر وابسته است.

 

آن‌ها این شکاف‌ها را در قالب یک مدل تحت عنوان سروکوال ارائه کردند. در مدل سروکوال، کیفیت خدمات از تفاوت میان انتظارات مشتری و ادراک وی از عملکرد خدمات بدست می‌آید(54) . سروکوال مدلی است که به وسیله آن، می‌توان کیفیت خدمات ارائه شده را بر اساس کاهش شکاف بین سطح انتظارات و تصورات مشتری، افزایش داد و از‌ این طریق به مزایای رقابتی قابل توجهی دست یافت. مبنای اصلی سرکوال، تعیین و اندازه‌گیری شکاف‌های موجود در مدل ارائه خدمات است. براساس این مدل، پاراسورامن و همکارانش(1985) ده بعد برای کیفیت خدمات شناسایی کردند که عبارتند از جلوه‌های ظاهری و عوامل ملموس، قابلیت اعتماد، مسؤولیت پذیری، ارتباطات، اعتبار، امنیت، شایستگی، ادب، درک مشتری و دسترسی. آنان بعدها این ده بُعد را در 5 بعد زیر خلاصه نمودند:

 

 

    1. جلوه‌های ظاهری و عوامل ملموس:شامل تسهیلات فیزیکی، تجهیزات سازمان و ظاهر کارکنان

 

    1. قابلیت اعتماد: توانایی انجام خدمات به صورت دقیق و قابل اعتماد

 

    1. مسؤولیت پذیری: تمایل داشتن برای کمک به مشتری و ارائه خدمات سریع

 

    1. تضمین: دانش و ادب کارکنان و توانایی آن‌ها برای القای اعتماد و اطمینان

 

  1. همدلی: ارائه توجه شخصی نسبت به هر مشتری. (55).

 

با توجه به ضروریاتی که راجع به کیفیت خدمات و اهمیت بالای آن جهت بهبود مستمر در باشگاه های دولتی و خصوصی به منظور برآورده کردن انتظارات مشتریان گفته شد محقق حاضر بر آن شده است که به مقایسه کیفیت خدمات باشگاه های دولتی و خصوصی استان لرستان با استفاده از مدل سروکوال بپردازد و در این راستا به سوالات زیر پاسخ دهد:

 

پایان نامه - مقاله - تحقیق

با توجه به مدل سروکوال چه تفاوتی بین کیفیت خدمات باشگاه های دولتی و خصوصی استان لرستان وجود دارد؟

 

چه تفاوتی بین عوامل 5 گانه کیفیت خدمات(مسؤولیت پذیری، قابلیت اعتماد، جلوه‌های ظاهری و عوامل ملموس، تضمین، همدلی) باشگاه های دولتی و خصوصی وجود دارد؟

 

بر اساس مدل سروکوال میزان شکاف های 5 گانه کیفیت خدمات در باشگاه های دولتی و خصوصی تا چه میزان است؟ و مقایسه این شکاف ها در باشگاه های دولتی و خصوصی به چه صورت است؟

 

1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش

 

اگرچه اندازه گیری کیفیت در حوزه تولیدات از سابقه ای طولانی برخوردار است اما این موضوع در عرصه خدمات به کمتر از 20 سال می رسد. پیچیدگی در شناسایی ویژگی ها یا پارامترهای کلیدی موثر در کیفیت فرایند های خدماتی در قیاس با فرایندهای تولیدی مهمترین علت تاخیر در توسعه ابزار های اندازه گیری کیفیت خدمات محسوب می شود (11) کیفیت خدمات به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده ی موفقیت سازمان های خدماتی در محیط رقابتی امروز مورد توجه قرار گرفته است، هرگونه کاهش در رضایت مندی مشتریان به دلیل کیفیت پایین خدمات موجب نگرانی هایی برای سازمان های خدماتی است. به گفته برخی محققین سنجش کیفیت خدمات در صنعت خدمات ورزشی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در حیطه ورزش می باشد (59). باشگاه های ورزشی به عنوان عملیاتی ترین بخش وزارت ورزش و جوانان به گونه ای مستقیم با این موضوع دست به گریبان است. همچنین به این موضوع اشاره شده است که سازمان های ورزشی ویژگی هایی دارند که آن ها را از سایر سازمان ها متمایز می نماید. اولا با توجه به اینکه مفهوم خدمات ورزشی برای عامه مردم تازگی دارد لذا هزینه ای که می کنند زیاد است در وهله بعدی مشتریان بخشی از اوقات فراغت و تفریح خود را که جزء ارزشمند ترین زمان های آن ها در طی زندگی است را در باشگها ها سپری می کنند. و نهایتا در اغلب باشگاه های ورزشی نوعی سرمایه گذاری عاطفی مانند احساس تعلق نیز که در بین مشتریان نسبت به باشگاه ایجاد می شود، صورت می پذیرد لذا این عوامل باعث می شود که انتظارات از این باشگاه ها بالاتر رود. بنابراین هدف اصلی مدیریت باشگاه های ورزشی جلب رضایت مشتری و رابطه خوب و مطلوب با وی است. چنانچه سازمان های ورزشی درک مناسبی از عوامل موثر بر رضایت مشتریان داشته باشند، بهتر می توانند از نتایج مثبت برخورداری از پایگاه مشتریان رضایتمند استفاده کنند، زیرا برآوردن انتظارات مشتریان در مورد ویژگی های کیفیت خدمات به رضایت مندی بالاتر آن ها می انجامد و باعث می گردد به خدمات وفادار بمانند و حتی آن را به دیگر مشتریان نیز پیشنهاد دهند. بر اساس تحقیقات سید جوادین مدیران ورزشی نیاز دارند بدانند بر اساس رضایت و در ک از کیفیت خدمات چه ویژگی هایی از خدماتشان بر مشتریان تاثیر می گذارد و به وفاداری رفتاری آن ها می انجامد (12).

 

دلایل زیادی را می توان برشمرد که بدان جهت باشگاه های دولتی و خصوصی باید به دنبال ارائه خدمات با کیفیت بالا به مشتریان خود باشد که از جمله می توان به موارد به شرح ذیل اشاره نمود:

 

افزایش انتظارات مشتریان: به گفته ی بسیاری از محققان تربیت بدنی، انتظارات مشتریان و استفاده کنندگان از باشگاه ها نسب به گذشته افزایش یافته است (17، 33). افزایش انتظارات مشتریان را می توان به چندین عامل ربط داد از جمله: افزایش آگاهی ها و سطح دانش مشتریان، تبلیغات دیگر سازمان های ورزشی در سراسر دنیا و مقایسه ای که مشتریان از وضع موجود خود با سایر کشورهای برتر در این زمینه می کنند، عملکرد رقبا و غیره. دومین عامل عوامل محیطی هستند، عوامل محیطی از جمله عوامل سیاسی و قانونی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سازمان ها را وادار به ارائه خدمات با کیفیت بالا می کنند برای نمونه طرح تکریم مشتریان در سازمان های اداری از جمله عوامل سیاسی به شمار می رود. به علاوه امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت، مشتریان به راحتی می توانند به روزی را از سراسر جهان به دست آورند که این موضوع خود باعث افزایش انتظارات آن ها شده است (41). سومین عامل ماهیت خدمات می باشد، ارزیابی کیفیت خدمات با توجه به ویژگی های خدمات برای دریافت کنندگان آن ها مشکل می باشد. بدین دلیل مشتریان با توجه به شواهد فیزیکی احاطه کننده خدمت و نیز رفتار و برخورد کارکنان (که دو عامل اساسی در ارزیابی خدمت به شمار می رود) به ارزیابی کیفیت خدمات می پردازند. چهارمین عامل عوامل درونی سازمان می باشند. سازمان ها با فعالیت های ترفیعی خود انتظارات و خواسته های مشتریان را بالا می برند و در نتیجه مشتری وقتی به سازمان مراجعه می کند انتظار خدمات وعده داده شده را دارد (41، 42، 45). پنجمین عامل نیز مزایای ناشی از کیفیت خدمات است، علاوه بر موارد گفته شده مزایای ناشی از کیفیت خدمات خود عامل دیگری است که سازمان ها را به ارائه خدمات باکیفیت ترغیب می کند. یکی از اثرات مستقیم ارائه خدمات باکیفیت، افزایش توانایی سازمان جهت ارائه خدمات به صورت کالا به مشتریان است، چراکه سازمان ها دریافته اند که مشتریانشان چه خواسته ها و نیازهایی دارند. لذا از خدمات غیر ضروری کاسته و یا اینکه آنان را حذف می کنند (50). با افزایش کارایی و اثربخشی در ارائه خدمات بهتر به مشتریان، باعث تکرار مراجعه و گسترش تبلیغات دهان به دهان برای سازمان می گردد (41).

 

با توجه به رشد روزافزون جنبه های اقتصادی در ورزش، توجه به کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان و درک درست از انتظارات آن ها، به مدیران و مسئولان باشگاه های خصوصی و دولتی کمک خواهد کرد تا ضمن برآورده نمودن نیازهای مشتریان نه تنها به منافع اقتصادی بیشتر در سایه وفداری مشتریان برسند بلکه نقش پررنگتری در جذب و نگهداری مشتریان جدید اعمال کنند (69).

 

با توجه به موارد ذکر شده درک دیدگاه مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده در حیطه ورزش توسط باشگاه های خصوصی و دولتی می تواند راهنمای مناسبی برای مدیران آن ها بوده که همواره به دنبال ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان باشند. کسب اطلاعات این چنین از باشگاه های دولتی و خصوصی می تواند به شناخت علل و عوامل حضور و یا برعکس عدم حضور مشتری در سازمان های ورزشی کمک شایانی نماید و همچنین راه هایی را که مشتریان را در این باشگاه های ورزشی حفظ کنند به این مدیران معرفی و آشکار می کنند.

 

. Parasuraman et al

 

. SERVQUAL

 

. SERVQUAL

 

 

 

. Reliability


فرم در حال بارگذاری ...

« مقایسه علل پرخاشگری تماشاگران فوتبال در شهرآورد بزرگ تهران در سال 1386 و سال 1392مقایسه منتخبی از متغیرهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی و روانی ورزشکاران مرد نخبه جوان و بزرگسال رشته ­های کیک­بوکسینگ و ووشو »