وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۱-۲-۲- مراقبت های بهداشتی اولیه: – 2

 
تاریخ: 20-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

۴-۱- اهداف

 

هدف اصلی

 

  1. شناخت رابطه پایگاه اقتصادی-اجتماعی و سلامت افراد مورد مطالعه

اهداف فرعی:

 

    • شناخت رابطه تحصیلات با سلامت افراد مورد مطالعه

 

    • شناخت رابطه شغل با سلامت افراد مورد مطالعه

 

      • شناخت رابطه درآمد با سلامت افراد مورد مطالعه

 

  • شناخت رابطه محله زندگی با سلامت افراد مورد مطالعه

هدف اصلی دوم :

 

  1. شناخت رابطه وقایع استرس زای زندگی افراد مورد مطالعه و سلامت آن ها

اهداف فرعی:

 

    • شناخت رابطه مرگ همسر یا فرزند با سلامت

 

    • شناخت رابطه مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوست با سلامت

 

    • شناخت رابطه از دست دادن شغل با سلامت افراد مورد مطالعه

 

    • شناخت رابطه تغییر در وضعیت مالیبا سلامتافراد مورد مطالعه

 

    • شناخت رابطه تغییر سمت و مسئولیت باسلامتافراد مورد مطالعه

 

    • شناخت رابطه تغییر در محل زندگی باسلامتافراد مورد مطالعه

 

    • شناخت رابطه بازنشستگی و سلامت افراد مورد مطالعه

 

  • شناخت رابطه بیماری یکی از اعضای خانواده وسلامت افراد مورد مطالعه

هدف اصلی سوم

 

  1. شناخت رابطه پایگاه اقتصادی-اجتماعی افراد مورد مطالعه ومیزان دسترسی آن ها به خدمات پزشکی و بهداشتی است.

فصل دوم

 

ادبیات مفهومی

 

پیشینه مطالعاتی موضوع

 

نظریه های مربوط به موضوع

 

چارچوب نظری

 

فرضیه‌ها

 

مدل نظری

 

۱-۲- مقدمه

 

خدمات بهداشتی با تحولات اخیر در شکل ، محتوا والویت های مسائل مرتبط با انسان در تمام حیطه ها تغییر ‌کرده‌است و این تغییر منجر به ایجاد نیازها وانتظارات جدیدی شده است . تحولات اقتصادی ، اجتماعی – فرهنگی ،دگرگونی ساختار خانواده ، کاهش مرگ ومیر کودکان ، تغییر الگوی بیماری ها ،افزایش امید به زندگی وکیفیت زندگی تغییر ‌کرده‌است. مراکز خدمات بهداشتی درمانی وچگونگی کیفیت خدمات اهمیت بیشتری یافته است و سهم بیشتری را در گسترش، حفظ وارتقای سلامت مردم ایفا می‌کنند.

آنچه مسلم است این است که سلامت به صورت پیچیده‌ای با وضع اقتصادی مرتبط است. افراد سالم قدرت فراگیری بیشتری دارند، کسب درآمد برای آنان آسان‌تر است، به جامعه بیشتر منفعت می‌رسانند و بهتر می‌توانند از افراد سالمند و کودکان مراقبت کنند. افرادی که از درآمد بالاتری برخوردارند، طبیعتا دسترسی بیشتری به اطلاعات بهداشتی، مراقبت‌های بهداشتی ـ درمانی، غذاهای مغذی، آب آشامیدنی سالم و دفع بهداشتی فضولات داشته و در محیط‌های سالم تر زندگی می‌کنند. آنان به محض بیمار شدن به مراقبت‌های لازم پزشکی و تکنولوژی‌های تشخیصی و درمانی دسترسی دارند.

 

افراد فقیر به پاره‌ای یا تمام امکانات فوق، فقط دسترسی محدودی پیدا می‌کنند. هنگامی که بیمار شوند، دسترسی آنان به سیستم بهداشتی ـ درمانی با تأخیر صورت می‌گیرد که اغلب بسیار اولیه است و اقدامات تشخیصی و درمانی، درصد خیلی بیشتری از درآمد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. با این مقدمه در فصل دوم مطالعه حاضر، نخست ادبیات مفهومی و پیشینه مطالعاتی ، سپس نظریه های مربوط به موضوع و چارچوب نظری و در پایان فرضیه‌ها و مدل نظری مطرح خواهد شد.

 

۲-۲- ادبیات مفهومی

 

یکی از اساسی ترین قدمها در مطالعه سلامت، آشنایی با مفاهیم مربوط به سلامت است زیرا برای شناخت هر موضوع علمی، آگاهی از مفاهیم و واژه های متداول در آن علم ضروری است. لذا قبل از اینکه به سایر مباحث بهداشتی پرداخته شود ، تعاریف و مفاهیم علم بهداشت بخصوص واژه های مربوط به سلامت و بیماری، طیف سلامتی، ابعاد سلامتی، شاخص‌های سلامتی و کیفیت زندگی مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

۱-۲-۲- مراقبت های بهداشتی اولیه:

 

عبارت از خدمات بهداشتی ضروری است که بر پایه روش های علمی معتبر و با فناوری مناسب، قابل دسترسی همه افراد و خانواده ها باشد و با مشارکت کامل افراد و خانواده ها انجام شود. این خدمات بخش جدایی ناپذیر نظام بهداشتی کشور و توسعه اقتصادی اجتماعی است و نخستین تماس مردم با نظام بهداشتی کشور است که خدمات را تا حد ممکن به محل زندگی و کار مردم می‌برد. مشارکت مردم در ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه یک ضرورت می‌باشد و بدون همکاری و علاقه مردم به تأمین و توسعه خدمات هیچگونه موفقیتی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود. ‌بنابرین‏، بهداشت پدیده ای خودجوش است که باید انگیزه برخورداری از آن در مردم ایجاد گردد و علاوه بر بخش بهداشت، جامعه باید درگیر مراقبت از خود شود.

 

۲-۲-۲- بهداشت:

 

به طور کلی بهداشت علم پیشگیری از بیماری‌ها، ارتقای سطح سلامتی و افزایش طول عمر است .بهداشت به مجموعه رفتارهایی اطلاق می‌گردد که ضامن حفظ سلامت و زندگی سالم در جامعه است. شیوه ها و رفتار های بهداشتی، اقداماتی پیشگیرانه اند که در جهت کاهش بروز و گسترش بیماری ها به کار گرفته می‌شوند . رعایت بهداشت،در فرایند تولید مواد غذایی، دارویی و لوازم آرایشی- بهداشتی، نقشی اساسی در تضمین کیفیت محصولات خواهد داشت. همچنین از دیگر کاربردهای بهداشت که مرتبط با سلامت عمومی افراد می‌باشد می توان به بهداشت بدن، بهداشت فردی، بهداشت خواب، بهداشت روان، بهداشت دندان، بهداشت اجتماعی، بهداشت اقتصادی، بهداشت تغذیه، بهداشت محیط و بهداشت مسکن اشاره نمود. بهداشت در زندگی فردی و اجتماعی اهمیت روزافزونی دارد، به طوری که در سازمان های بین‌المللی مورد توجه فوق العاده ای قرار گرفته است.

 

 

۳-۲-۲- بهداشت عمومی :

 

بهداشت همگانی از نظر سازمان بهداشت جهانی عبارت است از “علم و فن پیشگیری از بیماری ها، افزایش طول عمر و ارتقای سطح سلامتی و توانایی انسان از طریق کوشش های دسته جمعی افراد جامعه، به منظور بهسازی محیط، کنترل بیماری های واگیردار، آموزش بهداشت فردی، ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری جهت تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری ها و ایجاد یک نظام اجتماعی که در آن هر فرد، دارای سطح زندگی مطلوبی، برای تأمین و نگهداری تندرستی خود باشد، به طوری که هر فردی از جامعه از حق طبیعی خود، یعنی سلامتی و عمر طولانی، بهره مند شود(سازمان بهداشت جهانی ۱۳۸۹: ۲۹).

 

۴-۲-۲- بهداشت فردی :

 

رعایت بهداشت فردی، عبارت از پیروی افراد جامعه از یک سلسله دستورات و عادت های بهداشتی و دوری جستن از رفتارها و عادت های غیربهداشتی است که مجموعاً باعث می شود افراد جامعه، در معرض عوامل و شرایط بیماری زا قرار نگرفته و به بیماری ناشی از آن ها دچار نشوند. استراحت ، نظافت، خواب، رژیم غذایی مناسب، ورزش، پوشاک و استحکام از نکات مهم اصول بهداشت فردی هستند. از عادت ها و رفتارهای غیربهداشتی پرخوری، استفاده بی دلیل از داروها و کشیدن سیگار را می توان نام برد.


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 8 – 9طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – ی: ساماندهی تحقیق – 2 »