وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" منابع پایان نامه ها | ۲-۴-۱- تعریف نگرش – 8 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

۲-۳-۴-۱۲- نظریه انگ زنی

 

نظریه انگ زنی به پیامدهای تعامل بین کج رفتارها و جامعه همنوا، بویژه عوامل رسمی کنترل اجتماعی، می پردازد. انگ زنی یک نظریه ای فرایندی است و بر واکنش‌های دیگران، یعنی کسانی که قدرت تعریف رفتار کسی و انگ زدن به او را دارند، نسبت به افراد یا کنشها و ارزیابی منفی از آن متمرکز است. این نظریه دو جزء عمده دارد؛ تعریف کج رفتاری و پیامدهای اعمال کنترل اجتماعی ‌در مورد ‌آنان که کج رفتار تعریف شده اند. این نظریه، کج رفتاری را یک تعریف اجتماعی می‌داند که ذاتاً از عمل فرد به وجود نمی آید، بلکه نتیجه قوانین و هنجارهای وضع شده است. بر این اساس این نظریه به جای اینکه به دنبال شناخت علت کج روی باشد، در حد و شناخت آن است که چه کسی به چه کسی انگ کج رو می زند و پیامدهای این انگ چیست؟ پاسخ این نظریه آن است که کسانی قادر به انگ زنی هستند که قانون و اخلاق رایج را ایجاد کرده یا باز تولید می‌کنند (دشتی، ۱۳۹۲).

 

۲-۴- نگرش

 

مردم عشق می ورزند و ابراز نفرت می‌کنند، تأیید می‌کنند و تأیید نمی نمایند، دوست دارند و دوست نمی دارند، آن ها موافقت یا مخالفت می‌کنند، جر و بحث می‌کنند، همدیگر را قانع می‌سازند و حتی گاهی اوقات همدیگر را متقاعد می‌کنند. هر روز ما ” آماج”تأثیرات بیشمار تلاشهایی هستیم که از طریق ارتباطات شخصی و یا “رسانه های جمعی” صورت می‌گیرد تا ” نگرش ” هایمان را تغییر داده یا تقویت نمایند. معمولا ما به چیزها یا افرادی روی می آوریم که آن ها را دوست داریم و از آنهایی که دوست نداریم دوری می‌کنیم. در سرتاسر تاریخ ” روانشناسی اجتماعی “، مفهوم نگرشی از موضوعات اصلی این شاخه ازروانشناسی بوده است (دشتی، ۱۳۹۲).

 

۲-۴-۱- تعریف نگرش

 

یکی از اولین استفاده از لغت ” نگرش ” به معنای ژست فیزیکی یا وضع جسمی است؛ که هنوز جنبش شناسان ‌به این معنی اعتقاد دارند. در سال‌های اخیر، این اصطلاح عموماً به حالت‌های ذهنی محدود شده است. ‌بنابرین‏ نگرش‌ها مستقیماً رویدادهای قابل مشاهده نیستند، بلکه نگرش ها سازه‌های انتزاعی هستند که می‌توانند سازه‌ها و فرایندهای درونی را بازنمایی کنند (دیوکس، دنی، رایتزمن ،۲۰۰۲).

 

می نارد نگرش یا طرز تلقی را امادگی روانی می‌داند که عبارت از امادگی درونی و یا به طور رسمی آمادگی برای انجام عمل به نحوی خاصی است (یونسی، ۱۳۸۰).

 

کرچ و دیگران نگرش را نظام بادوامی از ارزشیابی های مثبت یا منفی، احساسات عاطفی و تمایل به عمل مخالف یا موافق نسبت به یک موضوع اجتماعی می‌داند. راکیج نگرش را سازمان بادوامی از باورها حول یک شی ء یا موقعیت می‌داند که فرد را آماده می‌کند تا به صورت ترجیحی نسبت به آن واکنش نشان دهد (همان).

 

آلپورت نگرش را چنین تعریف ‌کرده‌است: “نگرش حالتی از آمادگی عصبی و رفتاری است که از طریق تجربه سازمان یافته است و تأثیر و نفوذی پویا و مستقیم بر پاسخ های فردی به اشیاء و موقعیت هایی که به اشیاء ارتباط دارند اعمال می‌کند (دلاور، ۱۳۸۶).

 

از ان زمان که روانشناسی اجتماعی یک رشته مستقل شد، مفهموم نگرش نیز یکی از زمینه‌های اصلی و مهم آن شناخته شد و تحقیقات متمادی از سال‌های ۱۹۴۰ به بعد درباره چگونگی تشکیل و تغییر نگرش ها انجام شد و یکی از گام های مهم درباره تحقیق در زمینه نگرش را تورستون برداشته است. وی با تکیه بر بعد احساسی نگرش در سال ۱۹۳۸ روشی را برای اندازه گیری نگرش ارائه نمود که به روشن شدن مفهوم نگرش کمک بسیاری ‌کرده‌است. از نظر تور ستون، نگرش احساسی است که انسان، موافقی یا مخالف با موضوع از خود عقیده ای را نشان می‌دهد. ولی مفهوم نگرش را یک سازه پیچیده و چند بعدی می‌دانست و با مشخص کردن بعد عاطفی آن برای اندازه گیری تفاوت‌های فردی در این بعد خاصی روشی پیشنهاد کرد که بعدها توسط جامعه شناسانی چون لیکرت (۱۹۴۲) و گاتمن (۱۹۴۴) دنبال گردید(عسگری، ۱۳۸۴).

 

نگرش ها در جریان ارضاء نیازها به وجود می‌آیند. در جستجویی که شخص برای نیازهای خود در چیش می‌گیرد، با مسائل و مشکلاتی روبرو می شود که نگرش های خاصی را در او به وجود می آورد و نسبت به اشیاء و اشخاصی که نیازهای او را کامروا می‌کنند و نسبت به مسائلی که او را در رسیدن به اهدافش یاری می‌کنند، نگرش موافق پیدا می‌کند و نسبت به موانع و مشکلاتی که بین او و ‌هدف‌هایش حایل می شود، نگرش منفی در او پدید می‌آید (عبدالله پور، ۱۳۹۰).

 

۲-۴-۲- اجزای نگرش

 

نگرش عبارت است از یک ارزشیابی نسبی ثابت در یک شخصی، موضوع، موقعیت یا یک جریان. بیشتر نگرش های ما از سه جزء تشکیل یافته اند:

 

۱- جزء شناختی: افکار و عقاید ما درباره یک موضوع نگرش.

 

۲- جزء هیجانی: احساسات ما ‌در مورد یک موضوع نگرش.

 

۳- جزء رفتاری: اینکه ما برای عملی ‌در مورد یک موضوع نگرش چطور آماده می‌شویم (عسگری، ۱۳۸۶).

 

نگرش پاسخ های عاطفی، رفتاری، و شناختی را در بر می‌گیرد، مثلاً در بیان این مثال : ” فردی طرفدار محیط زیست شدیداًً اعتقاد دارد که آلودگی هوا لایه ازن را از بین می‌برد و باعث ایجاد و افزایش خطر ابتلاء به سرطان می شود(شناختی)، او احتمالاً درباره انقراض گونه های در معرض خطر ناراحت یا خشمگین می شود(عاطفی) و به جای استفاده از ماشین شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند(رفتاری) “. اجزای شناختی و عاطفی نگرش با توجه به موضوع آن تغییر می‌کند. بعضی نگرش‌ها عاطفی تر هستند(مثل دوست داشتن مادر)، در حالی که برخی دیگر شناختی ترند(مثل حمایت از زیاد شدن شهریه). ‌بنابرین‏ برای بعضی نگرش ها اجزای عاطفی و برای برخیث اجزای شناختی معیار بهتری از نگرش های کلی فرد هستند (بوهنر و وانکه، ۲۰۰۲).

 

۲-۴-۳- تکوین نگرش

 

اشخاصی ‌در مورد خیلی چیزها نگرش دارند، اما سؤال اینجا است که این نگرش‌ها از کجا می‌آیند؟ همان‌ طور که ممکن است شما تردید داشته باشید، تنها یک پاسخ برای این سؤال وجود ندارد، بعضی نگرش ها مبتنی بر تجربه مستقیم هستند، در حالی که بقیه نگرش ها به طور کمتری مستقیماً اکتساب می‌شوند. شاید آشکارترین شیوه شکل گیری نگرش نسبت به اشیاء و موضوعها شیوه تجربی شخصی است که نتایج ارزیابی یک است. اگر اولین باری که شما پیتزا می خورید، برای شما خوشمزه باشد، در شما یک نگرشی مثبت نسبت به پیتزا شکل می‌گیرد و بالعکس بعضی وقتا یک نگرش بواسطه تداعی موضوع نگرش با

 

    1. . Lepper ,Greene & Nisbeet ↑

 

    1. . Drieschner , Lammers & Vanderstaak ↑

 

    1. . Levensky , Forcehimes , Donohue & Beitz ↑

 

    1. . Anstiss ↑

 

    1. . Borrelli , Riekert , Weinstein & Rathier ↑

 

    1. . Chanon , Huws , Rollnick & Hood ↑

 

    1. . Cummings, Cooper & Cassie ↑

 

    1. . Webber, Tate & Quintiliani ↑

 

    1. . Hettema , Steelr & Miller ↑

 

    1. . Martins & Mc Neil ↑

 

    1. . Cox & Klinger ↑

 

    1. . Ossman ↑

 

    1. . Lange & Tigges ↑

 

    1. . Miller & Rollnick ↑

 

    1. . Soderlund , Nilson & Kristensson ↑

 

    1. . Mossavar- Rahmani ↑

 

    1. . Madson , Loignon & Lane ↑

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه | قسمت 7 – 7 "" دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – واژگان کلیدی: – 7 " »