وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ۱)انتقال سریالی(ترتیبی): – 10 "

 
تاریخ: 20-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

۱ـ۵ـ۲ـ سوالات فرعی تحقیق

 

۱ـ۵ـ۲ـ۱ـ آیا بین انتقال خبره با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد؟

 

۱ـ۵ـ۲ـ۲ـ آیا بین انتقال پنهان با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد؟

 

۱ـ۵ـ۲ـ۳ـ آیا بین انتقال آشکار با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد؟

 

۱ـ۵ـ۲ـ۴ـ آیا بین انتقال استراتژیک با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد؟

 

۱ـ۵ـ۲ـ۵ـ آیا بین انتقال سریالی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد؟

 

۱ـ۶ـ فرضیات تحقیق

 

۱ـ۶ـ۱ـ فرضیات اصلی تحقیق

 

۱ـ۶ـ۱ـ۱ـ بین تسهیم دانش با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد.

 

۱ـ۶ـ۱ـ۲ـ بین خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد.

 

۱-۶-۲- فرضیات فرعی تحقیق

 

۱ـ۶ـ۲ـ۱ـ بین انتقال خبره با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد.

 

۱ـ۶ـ۲ـ۲ـ بین انتقال پنهان با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد.

 

۱ـ۶ـ۲ـ۳ـ بین انتقال آشکار با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد.

 

۱ـ۶ـ۲ـ۴ـ بین انتقال استراتژیک با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد.

 

۱ـ۶ـ۲ـ۵ـ بین انتقال سریالی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد.

 

    1. تعاریف متغیرها

۱-۷-۱ تعاریف مفهومی متغیرها

 

خلاقیت سازمانی:

 

خلاقیت عبارت است از، به کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید( جلیلیان، مرادی و کاکایی، ۱۳۸۹).

 

رفتار شهروندی:

 

رفتار شهروندی شامل رفتارهای اختیاری کارکنان، که فراتر از رفتارهایی است که به گونه ی رسمی توسط سازمان تعریف شده است، می‌باشد جزو وظایف رسمی سازمان نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر پرفته نمی شود ولی میزان اثربخشی کلی سازمان را افزایش می‌دهد( طبرسا و رامین فر، ۱۳۸۹).

 

تسهیم دانش:

 

تسهیم دانش شامل تعاملات داوطلبانه بین کارکنان، در قالب وجوه مشترک سازمانی و با در نظر گرفتن هنجارهای اخلاقی، عادات و رفتارهای ویژه و غیره است؛ تسهیم دانش فرایندی است که به توسعه یک روح جمعی که در آن افراد به عنوان همکاران در راستای تحقق اهداف مشترک به یکدیگر وابسته اند، کمک می‌کند؛ در فرایند تسهیم دانش چهار نوع دانش نقش محوری دارند، که عبارت از دانش حرفه ای، دانش هماهنگ کننده، دانش مبتنی بر هدف و دانش فنی می‌باشند(نعمتی و جمشیدی، ۱۳۸۶).

 

۱)انتقال سریالی(ترتیبی): ترتیب دادن جلسات بین اعضای گروه و برقراری ارتباط و تیم های کاری می‌باشد.

 

۲)انتقال نزدیک(آشکار): تشویق به مستندسازی کارگروه قبلی و توزیع صریح با ابزار الکترونیکی، خلاصه و دقیق می‌باشد( سرداری پور، منتظری و یوسفی،۱۳۹۲).

 

۳)انتقال دور(پنهان): برقراری تماس های رودر رو بین دو گروه می‌باشد( سرداری پور، منتظری و یوسفی،۱۳۹۲).

 

۴)انتقال خبره(کارشناسی): تشکیل شبکه های ارتباطی و کسب دانش صریح از کارشناسان داخل و خارجی می‌باشد(همان).

 

۵)انتقال استراتژیک: تشکیل تیم های پروژه ای و تشخیص دانش استراتژیک و شکاف های دانشی به هر دو شکل ضمنی و صریح می‌باشد(همان).

 

۱-۷-۲- تعاریف عملیاتی متغیرها

 

خلاقیت سازمانی:

 

برای سنجش خلاقیت از، پرسشنامه ۳۰ سوالی، که توسط « رندسیپ[۱۳]» ابداع و در سال ۱۹۷۹ در مجله کارکنان به چاپ رسیده است ، استفاده شده است.

 

رفتار شهروندی:

 

برای سنجش این متغیر از پرسشنامه ای ۲۱ گویه ای که بر طبق نظریه اورگان تنظیم شده است، و ابعاد آن شامل( نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه) می‌باشد. استفاده شده است.

 

تسهیم دانش:

 

این متغیر توسط پرسشنامه ای ۲۱ سوالی که ‌بر اساس مدل نانسی دیکسون ساخته شده است. تسهیم دانش را در پنج بعد( انتقال آشکار، پنهان، استراتژیک، خبره و سریالی) بررسی می‌کند، استفاده شده است.

 

۱)انتقال سریالی(ترتیبی): این متغیر توسط سوالات ۱-۵ پرسشنامه ۲۱ سوالی تسهیم دانش که ‌بر اساس مدل نانسی دیکسون ساخته شده است، محاسبه شده است.

 

۲)انتقال نزدیک(آشکار): این متغیر توسط سوالات ۶-۹ پرسشنامه ۲۱ سوالی تسهیم دانش که ‌بر اساس مدل نانسی دیکسون ساخته شده است، محاسبه شده است.

 

۳)انتقال دور(پنهان): این متغیر توسط سوالات ۱۰-۱۳ پرسشنامه ۲۱ سوالی تسهیم دانش که ‌بر اساس مدل نانسی دیکسون ساخته شده است، محاسبه شده است.

 

۴)انتقال خبره(کارشناسی): این متغیر توسط سوالات ۱۴-۱۷ پرسشنامه ۲۱ سوالی تسهیم دانش که ‌بر اساس مدل نانسی دیکسون ساخته شده است، محاسبه شده است.

 

۵)انتقال استراتژیک: این متغیر توسط سوالات ۱۸-۲۱ پرسشنامه ۲۱ سوالی تسهیم دانش که ‌بر اساس مدل نانسی دیکسون ساخته شده است، محاسبه شده است.

 

۱ـ۸ـ قلمرو تحقیق

 

از نظر قلمرو تحقیق، قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی این تحقیق به شرح زیر می‌باشد:

 

۱-۸-۱- قلمرو موضوعی: بررسی رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس

 

۱-۸-۲- قلمرو زمانی: از نظر زمانی دوره زمانی این تحقیق از ۱/۰۲/۱۳۹۳ تا ۳۰/۰۹/۱۳۹۳ در نظر گرفته شده است.

 

۱-۸-۳- قلمرو مکانی: کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس که شامل( اداره کل آموزش و پرورش، اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ و اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ ) می‌باشد.

 

۱-۹ متغیرهای تحقیق

 

۱-۹-۱- متغیر مستقل

 

متغیر مستقل، به متغیری گفته می شود که از طریق آن متغیر وابسته تبیین یا پیش‌بینی
می شود(دلاور،۱۳۸۸). در تحقیق حاضر متغیرهای تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.

 

۱-۹-۲- متغیر وابسته

 

متغیر وابسته، متغیر اصلی تحقیق است که به عنوان موضوعی دائمی در پژوهش مطرح می‌باشد. محقق سعی دارد که این متغیر و همین طور سایر متغیر های تأثیرگذار بر آن را به صورت کمی و سنجش پذیر درآورد و توضیح دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۹). در تحقیق حاضر متغیر رفتار شهروندی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.

 

فصل دوم:

 

پیشینه تحقیق

 

مقدمه


فرم در حال بارگذاری ...

« " پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۲-۲-۱-۴-۵ مدل کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ: – 2 "مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 8 – 9 »