قات نشان داده است که موانع متعددی بر سر راه اجرای برنامههای بازاریابی رابطهمند وجود دارد که از اثربخشی این برنامهها کاسته و در نتیجه مانع از رسیدن به هدف اصلی آن شده است. سیمکین[2] (2002)، طی تحقیقاتی که بر روی سازمانهای تولیدی و خدماتی انجام داد موانعی را شناسایی نمود که مهمترین آنها به قرار زیر است: ارتباطات نامناسب و ضعیف، اطّلاعات ناکافی، فقدان مهارتهای تجاری/آموزشی مدیران عالی، فقدان درک کافی از مشتریان، عدم تناسب بین تحصیلات و وظایف محوله، عدم باور ارتباطات جهت برنامههای سازمان (12). هریس[3] (2000)، در طبقهبندی دیگری، موانعی که بر سر راه توسعهی استراتژیهای بازاریابی رابطهمند بوده است را به سه گروه 1. موانع ساختاری 2. موانع سیستمی 3. موانع استراتژی تقسیم کرد (13).
در نتیجه موانع متعددی مانع از اجرای استراتژیهای بازاریابی رابطهمند میشود که عدم توجه به آنها منجر به کاهش چشمگیر مشتریان سازمانها و عدم تحقق اهداف بازاریابی رابطهمند میشود. در خصوص هواداران هم که به عنوان مشتریان اصلی باشگاهها محسوب میشوند این موضوع مصداق پیدا میکند بنابراین مسأله اصلی پژوهش، این است که موانع احتمالی جذب و حفظ هواداران لیگ حرفهای فوتبال کشور چیست؟
بهرهگیری از نگرش بازاریابی در جذب هواداران کاری است که کشورهای پیشرفته و پیشتاز در امر بازاریابی ورزش جهان، پیش از کشور ایران آغاز کردهاند. بنابراین ضروری است تا با نگاهی اقتصادی و صنعتی به ورزش و متعاقب آن نگرش سیستمی به بازاریابی ورزشی به دنبال ارائه الگوهایی مبتنی بر تفکر علمی در این حوزه بود. با توجه به موارد مذکور، این پژوهش در نظر دارد تا موانع استقرار بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران لیگ حرفهای فوتبال کشور را شناسایی بنماید. شناخت این موانع میتواند رهنمودهایی را برای مدیران سطوح مختلف صنعت فوتبال (باشگاه، سازمان لیگ و فدراسیون) فراهم آورده تا با استفاده از اصول مدیریت ورزشی بتوانند به جذب و توسعه نظام هواداری در فوتبال و نیز ورزش کشور کمک نمایند. در نهایت بتوان بدین وسیله زمینه ارتقا و توسعه این بخش ارزشمند و سودآور از صنعت فوتبال را فراهم نمود.
ضرورت و اهمیت تحقیق
با توجه به ضرورت و اهمیت حفظ و نگهداری هواداران به عنوان مشتریان اصلی باشگاهها، مدیران باشگاهها، بازاریابان ورزشی و مسئولین کشور نیازمند شناسایی عوامل اثرگذار بر ارزشهای هواداران و راههای ایجاد یک رابطه بلندمدت با آنها میباشند. نتایج تحقیقات، موفقیت ورزش حرفهای را به نوعی به روابط با هوادارانش وابسته میداند (14). از نقطه نظر ارزش اقتصادی، جذب و حفظ هواداران فوتبال متغیری کلیدی در بخش درآمدزایی برای باشگاهها به حساب میرود. بهطوریکه در نظام توسعه باشگاههای کشور، از جمله وظایف باشگاهها ایجاد کانونهایی برای جذب، حفظ و توسعه هواداران است (15). بیشک هواداران نقش انکارناپذیری در ادامه حیات باشگاههای ورزشی خواهند داشت (8).
در این میان، اهمیت موضوع فوق حائز این مطلب است که به دلیل نوپا بودن صنعت فوتبال حرفهای در کشور، مقوله مدیریت هواداران به شدت نیازمند پژوهشهای علمی منظم و سازمانیافته است. این درحالیست که چنین موضوعاتی میتواند جذابیتهای تحقیقی زیادی برای پژوهشگران حوزههای مختلف نظیر مدیریت ورزش و اقتصاد داشته باشد. بدیهی است اجرای چنین پژوهشهایی با محوریت مدیریت بازاریابی بر روی هواداران، قادر بوده باشگاهها را آشنا به استفاده از اطلاعات در مورد مصرفکنندگان (هواداران) نموده و فهم تفاوتهای نگرشی و رفتاری آنها در مورد باشگاهها را باعث گردد.
با توجه به مطالب فوق، اگر موانع جذب و حفظ هواداران مشخص و روشن باشند، بازاریابان ورزشی قادر خواهند بود که استراتژیهای بازاریابی مناسبتری را برای مدیریت هواداران باشگاهها طراحی کنند (10). همچنین متعاقب آن، باشگاهها را از طیف هوادار بیشتر که منجر به منافع مالی و اجتماعی بسیار می شود، بهرهمند گردانند.
به طور کلی ضرورت انجام این پژوهش را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود:
الف: بازاریابی رابطهمند در فضای کسب و کار رقابت مفهومی جدید است و هنوز صاحبنظران اتفاق نظر کاملاً یکسانی بر روی عوامل اصلی و موانع آن ندارند.
ب: شناسایی موانع اجرای بازاریابی رابطهمند در باشگاههای ورزشی منافع زیر را به دنبال خواهد داشت:
- مزایای حمایتی، اقتصادی و اجتماعی هواداران
- حفظ هواداران کنونی
- کسب منابع و درآمد بیشتر
ج: با شناخت موانع استقرار بازاریابی رابطهمند میتوان رهنمودهایی برای مدیران مختلف صنعت فوتبال در زمینه هواداران ارائه داد.
با در نظر گرفتن موارد مذکور، امید است نتایج پژوهش حاضر بتواند موانع موجود در جذب و حفظ هواداران فوتبال را به خوبی شناسایی نموده و برنامهریزیهای آتی را جهت مدیریت آنها، هموار نماید.
اهداف پژوهش
الف) هدف کلی
هدف کلی پژوهش شناسایی موانع استقرار بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال ایران است.
ب) اهداف اختصاصی
- شناسایی مؤلفهها و موانع پیش روی بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
- اولویتبندی مؤلفهها و موانع بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
- اولویتبندی گویههای هر یک از موانع بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
پیشفرضهای پژوهش
پژوهش حاضر بر اساس پیشفرضهای زیر انجام گرفته است:
- مجموعه سؤالهای تحقیق توانسته است به خوبی اهداف تحقیق را تبیین نماید و این امر توسط نمونهها قابل درک بوده است.
- نمونههای پژوهش با علم، آگاهی و صداقت به همه سؤالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.
[1].Christopher, Payne, & Ballantyne
[2].Simkin
- Harris
فرم در حال بارگذاری ...